Regeneracja czy wymiana – uszkodzone koło dwumasowe

W maszynach przemysłowych koło zamachowe służy do przechowywania chwilowego nadmiaru energii przy maksymalnym momencie obrotowym. W samochodzie zasada jest taka sama: koło zamachowe służy do amortyzacji nieregularności w przenoszeniu momentu obrotowego silnika.

Jak działają koła zamachowe dwumasowe?

regeneracja kół dwumasowychCoraz więcej producentów korzysta z dwumasowego koła zamachowego. Zamiast prostej sztywnej masy składa się z dwóch tarcz połączonych ze sobą za pomocą złożonego systemu sprężyn. Do wału korbowego przyłączona jest jedna z nich. Druga jest zamocowana na głównym wale skrzyni biegów. Możliwość pewnego ruchu względnego pomiędzy dwiema tarczami umożliwia tłumienie prawie wszystkich wibracji. Główną zaletą dwumasowego koła zamachowego w porównaniu ze sztywnym kołem zamachowym jest zatem lepsze tłumienie drgań. Jest to szczególnie ważne w przypadku samochodów z silnikami o zapłonie samoczynnym, które są bardziej surowe pod względem konstrukcji. Regeneracja kół dwumasowych wymaga profesjonalnej obsługi pojazdu, co wiąże się ze znaczną inwestycją finansową ze względu na zmianę koła zamachowego, ale często także sprzęgła. Nie zawsze oczywista jest diagnoza. Awaria koła zamachowego może być pomylona właśnie przez trudności związane ze sprzęgłem, a symptomy to silne wibracje silnika i ślizganie pedału sprzęgła, a także dźwięki trzaskania podczas zmiany biegów. To wczesne zużycie może prowadzić do powstawania śladów na kole zamachowym, znaków, które go osłabiają. To musi być zwykle zastąpione.

Widząc pewne objawy zużycia samochodu, dziwne dźwięki, nienaturalne zachowanie, warto zwrócić się o pomoc do profesjonalnego serwisu. Zapewni on trafną diagnozę, odpowiednią naprawę oraz zapobiegnie zużyciu wtórnemu innych elementów samochodu. Należy także pamiętać o rutynowych przeglądach technicznych auta.